tisdag 8 oktober 2019

NextEra Energy

Jag använder Investing.com för att kolla aktiekurser, räntor m.m. och en av flikarna jag skapat heter Kandidater. Här lägger jag upp bolag som jag springer på och bl.a. så brukar jag veckovis titta på hur aktiekursen utvecklas för bolagen. 

Ett av bolagen som funnits på listan sedan i vintras är NextEra Energy (NEE) som jag läste om i Gregor Macdonalds nyhetsbrev om energi. Intressant bolag, i stort sett enbart produktion av förnyelsebar energi (om man räknar in kärnkraft och naturgas i den gruppen) och el-försäljning till 5 miljoner kunder i Florida men kursen stod i all time high och är det något jag har väldigt svårt för så är det att köpa in mej i ett bolag på all time high …

Vilken miss! Kursen är upp 37% sedan årsskiftet. 

I början av juli tog jag mod till mej och köpte första posten och har sedan dess har jag köpt ungefär varannan vecka och hittills har det varit en riktigt bra affär, upp 8%.

Normalt sett så brukar jag lägga rätt mycket tid på att läsa flera årsredovisningar och ”förstå” resultat- och balansräkningen och kassaflödet för de senaste 5-10 åren men av någon okänd 😊 anledning så har det inte blivit så för NEE. 

Vid en snabbkoll via Investing.com av deras resultat så ser jag ett stabilt bolag som ser OK ut, inget spektakulärt men framför allt så ser jag ett P/E tal på 37! När jag kollar estimaten för vinstutvecklingen via Koyfin.com, en annan bra hemsida för bolagsinformation, så ska vinsten stiga med ca 10% per år de kommande åren vilket ger ett P/E för 2021 på 24, fortfarande riktigt högt.

Kursutvecklingen för NEE nedan, från 2002 då kursen stod i $25 till dagens $230, en genomsnittlig årsavkastning på 14% + ca 2% utdelning. 

Frågan är då – varför värderas NEE så högt?

Min gissning är att svaret finns i de låga räntorna och att bolaget ses som ett stabilt utdelningsbolag även om konjunkturen skulle vika i USA.

I den nya låg-räntevärlden så skapas nya värderingssätt av bolag av investerare som söker stabil avkastning och NEEs direktavkastning ställs mot avkastningen på en obligation. Korrelation mellan NEEs aktiekurs och den 10-åriga amerikanska räntan är i år -94%! Så när räntan går ner så går aktiekursen upp. (Korrelationen för 2018-19 är -86%).

Lite krånglig graf nedan för att visa korrelation 2019. Vänstra y-axeln är NEEs aktiekurs vid årsskiftet satt till 0 och kurvan speglar då årets aktiekursutveckling. Den högra y-axeln är 10-årig amerikansk ränta inverterad med start 0 och utvecklingen under året.

Jag är kluven till investeringen i NEE men kommer att fortsätta att köpa fler aktier så länge som kursen fortsätter upp. Och det är nog dags att ta en närmre titt på årsredovisningen, kanske kan ta bort en del av tvivlen i att äga ett energibolag till P/E 37 …




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar