onsdag 23 september 2020

Bull case för Tesla

Uppdatering: aktien är ner -20% de senaste två dagarna. Med mitt mycket förenklade sätt att beräkna framtida fria kassaflöden så innebär detta att Teslas förväntade årliga tillväxt de närmsta 30 åren gått ner från 12% till 11%, alternativt att räntan i beräkningen ökat från 8% till 9%.  

 

Vi är mitt uppe i den 3:e industriella revolutionen med massor av spännande teknikskiften som bland annat beskrivs i böckerna Zero marginal cost och The price of tomorrow. Detta kommer såklart att leda till vinnare och förlorare bland världens företag där nya framgångsrika företag kommer att utvecklas, några befintliga som klarar omställningen medan andra kommer att tyna bort.

Fyra av teknikerna som utvecklas just nu är självkörande elbilar, solcells-revolutionen och batterier, Internet of Things och AI. Letar man nya företag som är verksamma inom samtliga områden så hittar man Tesla. Värdet på Tesla har ju rusat de senaste månaderna så frågan blir ju om det finns någon uppsida kvar i aktien och det tänkte jag räkna på.

Bild av Elon Musk från gårdagens batteridag

Jag har skrivit det förr - ett företag är värt summan av framtida fria kassaflöden diskonterat till ett nuvärde och om detta värde är större än dagens market cap så är aktien köpvärd.

Det fria kassaflödet är de pengarna som är ”över” av kassaflödet när man gjort investeringar som är nödvändiga för att upprätthålla verksamheteten.

För en styrelse är frågan vad man ska vi göra med det fria kassaflödet en av de viktigaste och det finns i princip bara tre svar: investera i bolagets expansion, betala tillbaka skulder eller dela ut till aktieägarna. Så om styrelsen anser att man inte kan/vill expandera och balansen mellan externa skulder och eget kapital är på önskad nivå så kommer det fria kassaflöden att delas ut till aktieägarna.

Det är omöjligt att på ett 100% korrekt sätt beräkna det framtida fria kassaflödet:

  • det finns ingen uppdelning i resultat-, balansräkningen eller kassaflödesanalysen som visar vad så som är kopplat till den löpande verksamheten eller vad som knutet till expansion
  • framtiden innebär en mängd antagande kring försäljning och kostnader

Googlar man så finns där ett antal vedertagna förenklingar men jag tror att alla som räknar på det har sina egna metoder och jag tror även att här har de stora investerarna ett rejält övertag över oss småsparare. I en bank så har de en gemensam syn på hur framtiden ser ut i stort och sedan analytiker som följt bolaget i detalj under många år och som känner ledningen och träffar dem regelbundet.

Att förklara diskonteringsräntan var lättare förr när man fick ränta på sina pengar på banken så för enkelhetens skull så får vi anta att vi får det.

100 kr i dag är mer värda än 100 kr om ett år. Pengarna du får idag kan du sätta in på banken och ha 105 kr om ett år vid 5% ränta och om ytterligare ett år så har du 110,25 kr (ränta på ränta). Diskontering, eller nuvärde, innebär att du räknar ”baklänges”, hur mycket är 100 kr om två år värt idag och formeln för ett belopp I med räntan p om n år i blir 

I fallet ovan så är 100 kr om två år idag värt 91 kr. Ska man sedan räkna på fler år så får man summera de olika nuvärdena.

Vilken ränta man sätter spelar väldigt stor roll, vid låg ränta som 1% så blir de 100 kr om två år värda 98 kr och vid 10% 83 kr, det vill säga desto lägre ränta desto större är de framtida värdena.

Ränta ska sättas till det avkastningskravet du har, t.ex. riskfriränta + 5% som är snittet för aktier under lång tid eller så kanske du vill ha minst 10% på alla dina investeringar.

Att räkna på det fria kassaflödet för ett tillväxtbolag som Tesla kanske inte är det bästa sättet att värdera bolaget men teoretisk sett så fungerar det och ger i alla fall en fingervisning om hur stort bolaget måste bli för att dagens värdering ska var relevant.  

Lite fakta om Tesla hämtat från Investing.com, i miljarder dollar.

Totalt market cap 2020-09-21 är $412 miljarder (antal aktier * senaste priset $442)

Nu ska jag gissa och hitta ett läge som ger dagens börsvärde. Jag har satt

  • omsättningstillväxt till 12% per år
  • fritt kassaflöde i % av omsättningen, 0 idag så jag ökar det med 5% per år tills det är 35%
  • ränta 8%
  • jag räknar på 30 år

och får då ett nuvärde på $437 miljarder, ungefär dagens market cap. 


Om Teslas snittpris på en bil är samma om 30 år så innebär det att de ska sälja ca 30 gånger fler bilar då än idag, ca 11 miljoner. Det är lika många som Toyota eller Volkswagen säljer idag med ett snittpris som är ca 1/3 av Teslas. Tillväxten ska dessutom ske så att tillverkningskostnaden sjunker kraftigt under expansionen och all expansion är finansierad med lån då beräkningen bygger på att hela det fria kassaflödet delas ut till aktieägarna.

Fördelningen av intäkter kan komma att förändras, det är där ju på gång lastbilar och pick-uper tillsammans med billigare modeller vilket påverkar snittpriset och antalet bilar.

En annan punkt som talar för att det är möjligt är om datan som bilarna genererar i framtiden kan bli lika mycket värd som bilens försäljningspris (som jag läste någonstans att det var möjligt). Snittpris på bilen skulle då bli $33.000 och 35% fritt kassaflöde skulle då enklare kunna uppnås.

Andra möjliga inkomstkällor är ju om deras batteriteknik och program för självkörning blir så bra att de kommer att leverera till andra bilföretag. Och så har vi ju Teslas Solar roof.

Microsoft, Google och Amazon har växt med i snitt ca 12% per år i 30 år så det är ju möjligt och Microsoft har idag ett fritt kassaflöde som är ungefär 35% av omsättningen, samma som jag använt på Tesla.

Så dagens värdering bygger på att Tesla ska skapa en nätverkseffekt och dominera självkörande elbilar under väldigt lång tid på samma sätt som Microsoft, Google och Amazon dominerar sina marknader.

Tror du att Tesla kommer att överträffa ovan så aktien köpvärd.

Tyvärr är rubriken på inlägget lite missvisande för min egen del men jag är säker på att andra ser möjligheterna och som vanligt - ingen vet med säkerhet.

Jag bedömer möjligheteten att Tesla klara av att ens nå upp till scenariot ovan till väldigt låg och nästan helt osannolikt att det skulle finnas någon större uppsida.

Några punkter om varför jag tror det blir svårt:

  • om startpunkten är idag så har de ju fått en dålig start, 0% tillväxt det senaste året. Ett förlorat år i början innebär att de behöver växa med ca 14% per år under de nästkommande 29 åren
  • bolaget har hittills haft svårt att omsätta Musks visionerna till verklighet inom den tid de lovat
  • kommer att kräva väldigt mycket kapital för fabriker, försäljning, service m.m till skillnad från Microsoft, Google och Amazons expansion
  • svårt (omöjligt?) att nå 35% av omsättningen i fritt kassaflöde med försäljning av bilar
  • konkurrensen är stenhård inom samtliga områden Tesla verkar och sannolikheten är väldigt låg att Tesla ska bli den totalt dominerande leverantören inom bilar, lastbilar, solpaneler och batterier, möjligen kan det bli så att deras system för självkörning blir världsstandard på samma sätt som Windows.  Microsoft, Google och Amazon hade också konkurrenter men de startade alla på samma punkt samtidigt i något som var helt nytt

När bilarna blir självkörande elektriska så tror jag den totala nybilsförsäljningen kommer att minska dramatiskt. ”Transport” blir en tjänst man köper och man får därmed upp dagens utnyttjandegrad från 5% till kanske 75% och därmed blir behovet av bilar mindre.

Tjänsten ”transport” kommer även att ändra hur bilar ser ut, olika för olika behov och valda prisklasser. Ska jag åka till affären och handla kanske den ser ut som nedan som jag delar med en annan familj för att få ett lägre pris medan jag beställer en bil med hög komfort när jag ska åka långt.

 
Priset för att tillverka en bil kommer att sjunka, dels för att elbilar saknar de dyra komponenterna motor, drivlina och växellåda samtidigt som konkurrensen kommer att öka då det mesta kommer att vara standardkomponenter, varav en hel del 3d-printas, som monteras som en tvättmaskin idag.

Den nu aktuella el-lastbilstillverkan Nikola planerar att använda sig av precis detta, köpa in alla komponenterna och sedan låta Bosch montera. (Dock så verkar det vara mycket skumt med bolaget så deras börsvärde på $40 miljarder, lite högre än Volvo lastvagnar, har halverats de senaste dagarna. Bolaget har inga intäkter, ingen fungerande prototyp eller någon egen teknik som de pratat om och igår slutade VD som är grundare och största ägaren).

Jag tycker det går för långsamt med utvecklingen av självkörande elbilar!

Alla biltillverkare pratar om sina elbilar men när de kommer så är de små och riktigt dyra. Till exempel så har det gått rykten länge om en elbil från VW i Golf-storlek för 200.000 kr men priset blev 500.000 för den också. Audi har fått dra tillbaka sin, BMW har sin iX3 för minst 800.000 kr osv. Och var är Electrolux elbil?

Vad gäller självkörningen så verkar det också gå långsamt även om jag såg att Waymo (eller vad det Zoox) fått tillstånd att köra testbilar helt utan förare i Kalifornien. Annars så tycker jag de flesta nyheterna kring självkörning är krockande Teslabilar.

Jag har en väldigt kluven inställning om Elon. Space X och StarLink är riktigt imponerande, HyperLoop visionärt och Teslas model S är fortfarande efter 10 år en riktigt snygg bil. Samtidigt så har han en personlighet som jag tycker illa om där han väldigt ofta är på fel sida av sanningen med i mina ögon psykopatiska drag.

Tesla är inte, och har aldrig varit, något för vår aktieportfölj men skulle inte ha några problem med att spekulera i den kortsiktigt, antingen att den ska upp eller ner men det är något helt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar