fredag 4 september 2020

Bitcoin – månadsuppföljning

”Normaliseringen” av Bitcoin fortsätter eller som PlanB kallar det i sin analys från i april, Bitcoins femte fas.

Först var det Paul Tudor Jones som öppnade dörren till Bitcoin för alla världens stora och små professionella investerare och sedan fick amerikanska banker klartecken på att ha Bitcoin i sin verksamhet.

Denna månads händelse är precis lika stor – det Nasdaq-noterade bolaget MicroStrategy har växlat stora delar av sin kassa från dollar till Bitcoin, totalt ca $250 miljoner som blev drygt 24.000 BTC, det vill säga mer än 0,1% av alla Bitcoin. VD skriver detaljerat kring beslutet i halvårsrapporten och pratar om det på presskonferensen:

 “Our investment in Bitcoin is part of our new capital allocation strategy, which seeks to maximize long-term value for our shareholders”.

Detta är riktigt intressant utifrån två perspektiv, dels är det med stor sannolikhet många bolagsledningar och styrelser som kommer att titta på aktiekursutvecklingen och om det faller väl ut ta samma beslut, dels ett nytt sätt att få exponering mot Bitcoin genom att köpa aktier i MicroStrategy.

Den kortsiktiga effekten på MicroStrategys aktiekurs var neutral men under förhållandevis stor volym. Någon skrev på Twitter att något pensionsbolag sålde för de tyckte risken i bolaget blev för hög medan småsparare köpte vilket känns logiskt, Bitcoin är en gräsrotrörelse och är fortfarande ”det dummaste jag hört” eller i alla fall ”konstigt” för många institutionella investerare.

MicroStrategy verksamhet är lite som svenska Qliktech (ägs av amerikaner men Lund är fortfarande basen för bolaget), det vill säga analys och visualisering av stora datamängder. Bolaget grundades 1989 och

  • omsätter knappt $500 miljoner per år, dock svagt minskande
  • minskande vinster de senaste åren, från 20% vinstmarginal 2015 till 7% 2019, vinsten då $34 miljoner och ännu lägre i år men säger att de håller på att minska kostnaderna och att vinsten ska öka
  • mycket bra balansräkning med 55% av balansomslutningen i eget kapital och nästan inga lån, mycket stor kassa, $670 miljoner och ingen goodwill bland tillgångarna. Total balansomslutning på drygt $800 miljoner vilket innebär att 30% är Bitcoin
  • kommer att använda $250 miljoner av kassan för att köpa tillbaka ca 15% av aktierna
  • högt värderat precis som alla andra bolag, P/E på 60 (!) och P/S på 3,0 (vilket är lägre in median, se förra inlägget) och P/B 2,9

Bara prisuppgången på Bitcoin sedan de köpte dem för ca $10.000 för någon månad sedan är $40 miljoner (!), dvs mer än en normal årsvinster på typ två månader. (Detta var sant tills gårdagens ras i Bitcoin-priset …)

Genom att köpa aktier i MicroStrategy så får man exponering mot

  • utveckling av bolagets operativa vinst
  • Bitcoin-priset
  • förändringar i värderingen av bolaget

Sista punkten först, värderingen. När jag analyserar (på den tiden då man gjorde bolagsanalyser …) mjukvarubolag så tittar jag nästan alltid bara på kassaflödet och hur det varierar över tiden och tar typ ett 5-års medelvärde + eventuell trend och ställer aktiepriset mot kassaflödet. Men detta fungerar ju inte om stora delar av vinsten kommer från (orealiserade) Bitcoin-vinster så jag tror att aktiekursen mot eget kapital (P/B) är det bästa sättet att värdera bolaget, i alla fall tills Bitcoin-vinsten överstiger dagens egna kapital. Idag är P/B ca 3, aktiekursen är $140 och det egna kapitalet per aktie är $47.

Jag (och ingen annan) har någon ingen aning hur marknaden kommer att värdera bolaget, fortsätter värderingen av alla aktier upp och aktiemarknaden är positiv till Bitcoin-investeringen så kan P/B säkert dubbleras, eller halveras. I min analys så behåller jag P/B till 3.

Resten av analysen blir då en matris med operativ vinsten per aktie och utvecklingen av Bitcoin-priset.

 Aktiens utveckling från dagens $140 vid olika vinster och Bitcoin-priser

Så med P/B 3, $40 miljoner i årsvinsten och Bitcoin $25k så skulle aktiepriset vara upp ca 85% upp från idag, från $140 till $260. Vinsten per aktie, verksamhet + Bitcoin, skulle då vara $41 och P/E blir då 6, riktigt, riktigt lågt men Bitcoin-vinsten är inte någon återkommande vinst och ska exkluderas i P/E.

Jag har nu lagt 30 min på att försöka förstå hur Bitcoin kan gå upp 150% och hög vinst i bolaget och aktiekursen ”bara” går upp med 85% och det är befintligt eget kapital som dämpar utvecklingen ända tills Bitcoin-vinsterna blir betydligt större än befintligt eget kapital. Två slutsatser på detta, volatiliteten i aktien borde bli betydligt lägre än volatiliteten i Bitcoin-priset och min gissning att bolaget kommer att värderas med stabilt P/B kan komma att gälla under en längre period.

Jag har tagit en liten position i MicroStrategy, dels några aktier, dels optioner. Det som håller tillbaka mej är att jag bränt mig flera gånger på ”turn around cases”, det är riktigt svårt att vända verksamheter. Vänder inte bolaget till tillväxt så blir ju denna investering ”bara” ett sätt att köpa Bitcoin. Jag har inte läst på särskilt mycket om bolaget, kanske bilden ändras kring deras utveckling när jag förstår varför omsättningen minskat de senaste åren medan kostnaderna funnits kvar.

Månadens siffror och grafer

Suck, prisutvecklingen såg ju så bra ut. Tja, är ju inte precis första gången som det går ner och ska vi nå $100.000 så måste Bitcoin visa att det ”tål” nedgångar.

Som Bitcoin-maximalist så förstår jag inte alls varför Bitcoins andel av crypto-världen går ner, linjen och högra y-axeln. Som jag skrivit innan, jag tror att där finns värde i någon enstaka tokens, alla andra kommer inte bli någon bra investering. Men det kanske ligger i tiden att köpa tokens och hoppas på samma osannolika uppvärdering som i t.ex. Tesla (igår tappade aktien värde som motsvarade BMWs market cap)

 
Andelen Bitcoin som inte rört sig på ett år har börjat gå ner men jag tycker det behövs rätt många fler veckor innan jag börjar fundera på varför och om det är viktigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar