tisdag 2 januari 2018

Självkörande elfordon

De positiva ekonomiska effekterna av självkörande elektriska fordon är mycket stora och därför kommer det med stor sannolikhet att hända fortare än vad många av oss tror. Nycklarna för fullt genomslag är tre; batterier, mjukvaran för körning och högdefinierade kartor och inom samtliga tre områden så kokar det.

Vilka förändringar kan vi då förvänta oss när det slagit igenom fullt ut med självkörande elfordon; bilar, bussar, lastbilar, traktorer m.m.? Nedan är några punkter:
  • Färre olyckor. 94% av alla bilolyckor är orsakade av förarna visar en amerikansk undersökning. Vissa ”gissare” tror på en nergång med 90% vilket skulle få en stor påverkan på t.ex. sjukvårdsbehov, skadekostnader, trafikstörningar m.m.
  • Bilägandet kommer att gå ner. Många kommer att nöja sig med att beställa transport i appen t.ex. ”stor bil nu, hemifrån till CitiGross” och några minuter senare rullar bilen in. De som äger bilar kan enkelt låna ut dem när de inte används (normal bil i Sverige har en utnyttjande grad under 3%) samtidigt som det kommer att finnas många uthyrningsföretag, stora och små
  • Kostnaderna för transport kommer att gå ner, dels genom att utnyttjandegraden kommer att öka markant, dels genom att elbilar kommer att vara billigare än dagens bilar i både inköp, drift och underhåll
  • Pendlare kommer att kunna göra annat under tiden de åker till och från jobbet
  • Mindre köer då bilar kan köra i täta konvojer med exakt information om snabbaste vägen med hänsyn till hinder och trafik
  • Fastighetspriser kommer att förändras då kostnaden för transport minskar och möjligheten att jobba i bilen blir möjligt
  • Behov av parkeringsplatser försvinner
  • Bilverkstäder minskar (elbilar är enklare) och bensinstationer försvinner
  • Försäkringsbolagen kommer att krympa
  • Taxi försvinner
  • Inget behov av trafikövervakning av polisen
  • Inga vägskyltar eller -markeringar
  • Lastbilstransporter blir billigare och snabbare då utnyttjandet av fordonen ökar och lönekostnaden försvinner
  • Jordbruksprodukter blir billigare då traktorerna kör utan förare
Utvecklingen av elfordon och självkörning sker parallellt och är oberoende så det är fullt möjligt vi får det ena före det andra men att på sikt kommer båda.

Elbilar har ju funnits i flera år med Tesla som flaggskepp men listan med andra märken är lång: BMW i3, Nissan Leaf, GM Bolt för att nämna några. Här hänger allt på batteriutvecklingen; priset, effekten och laddningstiden. Priset på lithium-batterier sjunker stadigt, från 750 $/kWh 2010 till idag ca $145. Laddningstiderna sjunker på samma sätt, BMW pratar om laddningstider på 15 min i bilarna de kommer att börja sälja 2019.

Prognoserna för självkörande bilar varierar kraftigt. Entusiasterna, bl.a. amerikanska trafikverket, säger att
  • de första självkörande bilarna kommer 2020
  • i princip alla nya bilar kommer att vara självkörande 2025
  • 2030 förbjuds manuell körning
Lagstiftarna har i många amerikanska delstater, Storbritannien, Japan, Kina, Singapore m.fl. kommit långt i anpassningen av lagar och regler, dock ligger EU efter på området.

”Alla” stora biltillverkarna och andra företag jobbar inom båda områdena, t.ex. säger Audi att de ska ha en självkörande bil 2020 och BMW att de kommer att lansera en utmanarna till Tesla samtidigt. 

Det pågår och planeras tester på många ställen i världen
  • Waymo, en avknoppning från Google, körde i november på vanlig väg i Arizona utan någon förare
  • Självkörande bussar testas bl.a. i Shenzhen på en 1,2 km lång sträcka
  • Lastbilar, bl.a. https://www.einride.eu/sv planerar för att köra elektrisk självkörande lastbil mellan Helsingborg och Göteborg 2020 med 200 lastbilar
Mjukvaran, självlärande AI (artificiell intelligens), måste utvecklas och testas under miljoner km innan de första fordonen kan börja användas. Just nu verkar största problemet vara att hantera väder som kraftigt regn och snö.

Fordon att köra i städerna kommer att komma först då uppdaterade högdefinierade kartorna är enklast att underhålla där, därefter kommer definierade vägavsnitt t.ex. E6 mellan Helsingborg och Göteborg.

Möjligheterna att investera inom självkörande elfordon är stora men samtidigt svårt. Biltillverkare, komponenttillverkare, mjukvara, kartor och biluthyrare är möjliga områden och inom samtliga delar hittar man både befintliga tillverkare och start ups. Fördelen med befintliga bolag som t.ex. Volvo cars är det har en lång tradition av att utveckla och bygga fordon och de finansiella möjligheterna. Nackdelen är att elfordon bara är en marginell del av verksamheten för tillfället och de står inför stora omställningar. Start ups fördel är nytänkande och bara ett fokus men samtidigt så saknas erfarenheter av t.ex. massproduktion och utvecklade säljkanaler.

Det som särskiljer bilar idag är motor, drivlina, växellåda, design och interiör. I elbilen kommer ”bara” design och interiör att särskilja, ungefär som vitvaror (kylskåp, tvättmaskiner m.m.) så det är inte givet att dagens biltillverkare kommer att stå som vinnare i racet till självkörande elbilar.

Nedan lite namn per område som jag sprungit på de senaste månaderna.

Biltillverkarna
  • Traditionella: Honda, Toyota, PSA (Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall), Hyundai, Volvo, BMW, VW, Daimler, Renault-Nissan, GM, Ford. Och Tesla såklart
  • Kinesiska: Baidu, BYD
  • Nya: nuTonomy (Delphy Automotive), Uber, ZF, Waymo (Google), Bosch
Komponenttillverkarna
  • Batteritillverkning. Länken innehåller ett 20-tal batteritillverkare
  • IT-hårdvara och styrsystem: NVIDA, Bosch
  • Elmotorer: ABB, Siemens, Rockwell, Toshiba
Säkerhetssystem: Autoliv
Mjukvara: Udacity (open source), AImoitve, Mobileeye, Google
Kartor: TomTom, Google, Mapper
Biluthyrare: Avis, Hertz, Über

Värderingen av traditionella bilföretag är generellt sett låg, t.ex. har BMW, Daimler (Mercedes), Ford, GM mycket låga P/E tal, flera av dem under 10. Överkapacitet, nära peaken i nybilsförsäljning och förväntningar på omställningen trycker ner värderingarna. För start up-bolagen som Mobileye är det på andra hållet, små intäkter och minimala vinster men extrema värderingar.

Området är väldigt intressant men jag tycker det är svårt att hitta bolag som jag är intresserad av att investera i utifrån ett rent elbilsperspektiv. BMW har funnits på min prospektlista i många år men andelen elbil i bolaget är mycket liten idag. Vad gäller start ups så är riskerna i bolagen stora och värderingarna bygger på förväntningar om stora framgångar. Inget av det jag sett hittills gör att jag har någon investering på gång men sökandet kommer att fortsätta, tänkte dyka lite djupare i batteritillverkningen samtidigt som jag ska hålla mej uppdaterad på området i fortsättningen.

Det finns två aspekter på självkörande elfordon som jag inte berört men är superviktiga: miljö och energi. Transporter står för en stor del av koldioxidutsläppen och omställningen från olja till el får stora geopolitiska och ekonomiska konsekvenser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar