onsdag 1 juli 2020

Bitcoin – det händer ju inget! Eller?

Priset är ingen bra mätare på vad som händer inom Bitcoin- och cryptovärlden. Rimligtvis så kommer priset snart att på ett bättre sätt spegla dagens och framtida utveckling på samma sätt som aktiemarknaden idag tittar på 2022 då allt förväntas vara bättre än innan coronan och struntar i mellantiden.

Bitcoin- och cryptovärlden rör sig så fort framåt inom så många olika områden så det är omöjligt att hålla sig uppdaterad på allt som händer. Jag tittar in på cointelegraph.com nästan varje dag och följer ett 50-tal cryptopersoner på Twitter men det känns som man hela tiden missar något viktigt.

Ett av projekten som jag följer är Swash som jag skrivit om tidigare, en plugg-in som anonymt samlar in min browser-data som sedan säljs aggregerat på Streamr Market place. För mej representerar Swash något helt nytt som jag tror kommer att bli väldigt stort, kontroll över datan jag genererar och möjlighet att, om jag vill, sälja den på mina villkor.

Redan idag så generar vi mycket användardata i våra datorer, mobiler och annan elektronik som vi inte har kontroll över utan ”ger bort” till Google, Facebook, Apple, Microsoft, Telia och kanske Lenovo, Philips TV och Runkeeper som jag kanske gav access till min data när jag accepterade användarvillkoren. Och Visa, Ikea Family, HM, ICA, Klarna (de sparar alla dina inköp i detalj) och Fortum, listan är lång.

Om några år kommer allt att vara uppkopplat, till exempel bilen, kylen, tvättmaskinen, cykeln och vissa kläder och då blir det superviktigt att jag har kontroll över datan, inte något företag. Nu när det finns infrastruktur på plats för att ha kontroll och tjäna pengar på sin data så kommer det också att växa fram andra områden där jag väljer att registrera och sälja data inom många fler områden, t.ex. när jag gödslar gräsmattan så scannar jag etiketten eller mer information om min cykeltur och får motsvarande typ 1 kr utbetalt direkt varje gång jag gör det. Allt kontrollerat från vår digitala identitet där vi enkelt på ett ställe bestämmer vem som ska se vad.

Värdet på datan vi genererar kommer att vara enormt, läste en artikel där man tror att redan om 5 år så kommer datan från en bil att vara mer värt än bilen. Listan över köparna av datan var lång, från serviceverkstäder till reservdelstillverkarna via Trafikverket, vädertjänster och nyhetsbolag till McDonalds och det lokala fiket längs vägen. Kanske därför Tesla är världens högst värderade bilföretag, större än Toyota eller samtliga tyska bilmärken tillsammans, det är ett dataföretag som värderas på samma sätt som Google.

Swash är ett microprojekt och är precis som mycket annat i cryptovärlden i en pilotfas. Tre killar från Iran boende i Istanbul som startade det förra året och har idag 1.100 användare totalt. Jag var en av de första 100 och har lyckat få ihop 60 DATA (30 kr) som är cryptovalutan jag får utbetalt varje gång någon köper Swash-datan på Streamr Market Place för 1 DATA/h som delas mellan projektet och användarna.

Men det händer mycket på Swash, utvecklingen av mjukvaran såklart men de har också börjat nästa fas genom att anställa en säljare. Det riktigt stora är att de fått extern finansiering av Outlier ventures och är en del av deras tredje acceleratorprogram och jag skulle gissa att detta har gjort att fler har fått upp ögonen för Swash.

Jag hade aldrig tidigare hört talas om Outlier ventures men när jag kollade in på deras hemsida så finns där mycket intressant, bland annat bilden nedan från deras ”gissa 2020” rapport. De menar att all utveckling följer en S-kurva och att vi idag är på platån efter steg 2 och att det stora genombrottet för decentraliserades web3-lösningar börjar i år.


I deras senaste rapport har de analyserat hur mycket utvecklingsresurser som läggs ner in Bitcoin och crypto och om jag fattade de rätt så scannar de antalet rader kod i ett antal projekt. Rapporten visar på en liten nedgång under q2 med covid som trolig förklaring.

Ingen vet hur många cryptoprojekt det finns, stora som små runt om i precis hela världen. Det vi vet är att det finns 5.676 projekt med egen token enligt CoinMarketCap men sedan finns det ju projekt som Swash som använder en befintlig infrastruktur tillsammans med flera andra projekt, i detta fallet Streamr som i sin tur bygger på Ethereum. Sedan har vi ju all utveckling inom området som inte är knutet till någon token, t.ex. börser, nästa generations banker, stable coins, flytta värde till tokens, Lightning och Liquid som bygger på Bitcoin, i något som känns som en lista utan slut när man börjar rabbla upp det.

Jag tror några enstaka tokens kommer att ha en positiv prisutveckling:

  • de token som används av många
  • där projektet är decentraliserat
  • med en liten eller ingen utspädning av antalet token över tid

Alla andra tokens tror jag att man kommer att växla direkt och automatiskt till Bitcoin. För att klara den automatiska växlingen krävs interoperabilitet mellan blockkedjorna och en börs med stor likviditet i handeln.

Precis detta siktar Blocknet på. Interoperabilitet innebär att man kan uppdatera flera blockkedjor samtidigt i ett kommando (tror jag …) och börsen behövs för att växla Bitcoin till DATA när jag vill köpa något på Streamr Market Place. Ett annat användningsområde för Blocknets tjänster är att skapa applikationer som bygger på flera blockkedjor.

Jag vet inte riktigt hur det går för Blocknet, jag läser deras nyhetsbrev och kollar in på deras forum och får känslan av att det går rätt trögt. Interoperabiliteten verkar till delar vara på plats men Ethereum och ERC20-tokens (de som bygger på Ethereums teknik) är inte integrerat än och det är låg aktivitet på deras decentraliserade börs vilket jag tror till stora delar beror på att man måste ha en komplett klockkedja av Bitcoin på sin dator för att kunna handla med Bitcoin.

Samtidigt så läggs det mycket tid på att se till att projektet är decentraliserat och kan de få till tekniken så finns det en chans att Blocknets token BLOCK kan tillhöra vinnarna när deras tjänster används utan att man vet om det och betalar dem några ören, som ett protokoll på internet.

DATA tillsammans med DGD de enda tokens i mitt token-index som utvecklats bättre än Bitcoin sedan 2018-12-15, dagen för Bitcoins lägsta notering efter all time high i 2017. Jag tror att en av förklaringarna är att DATA faktiskt används, där finns ett 100-tals streams att köpa på Market Place. Dock så tror jag inte att vi kommer att få se något större lyft i priset på DATA då det finns 1 miljard DATA och 80% av tokens finns koncentrerat i 100 wallets och projektet känns inte alls decentraliserat då ett antal nyckelpersoner styr och ställer. I min värd en typisk token man satt som ”växla automatiskt” i nästa generation wallet.

        Oranga linjen Bitcoins utveckling +138%, svarta snittet för tokens -4%

En annan viktig del av utvecklingen är ”normaliseringen” av Bitcoin inom finansvärlden. Bitcoin har blivit en del av amerikans finansmedia på ett helt annat sätt än här, jag ser aldrig något (positivt) om Bitcoin i DI eller på Placera. I USA rapporteras Bitcoin-priset dagligen tillsammans med olja, guld och S&P500-indexet på CNBC och Bloombergs som en nästan erkänd investeringsklass.

De stora amerikanska bankerna har i liten skala börjat erbjuda Bitcoin-tjänster och rapporterna har gått från ”det dummaste vi hört” till varierande grad av ”intressant”. I skiktet under bankerna så är anpassningen i full gång, nätmäklarna som e*trade och Robinhood erbjuder ”riktigt” Bitcoinhandel, betalningstjänster som Square och Alipay och nu senaste PayPal integrerar handel med Bitcoin i sina tjänster och appar. Just PayPals 180-graders sväng på två år speglar på ett bra sätt det som händer inom ”normaliseringen” av Bitcoin.

PayPal har 320 miljoner kunder så om bara en liten del av dem vill testa att äga och använda Bitcoin så kommer det att påverka kursen. Men det jag ser mest fram mot är när de på Robinhood byter trading i konkursade bolag som Hertz och Wirecard till Bitcoin.

Jag har lyssnat på en hel del podcast om Bitcoin de senaste dagarna och noterat

  • viss förvåning över att priset inte gått upp, sentiment och ”alla” uppföljningar pekar på att det borde göra det
  • ”alla” hedge-fonder äger Bitcoin, dock så ser de ett problem med likviditeten, de flesta av dem har som krav att de enkelt och snabbt kunna köpa men framförallt sälja utan att påverka priset vilket inte går idag
  • Pensionsfonder etc. köper inte, marknaden är helt enkelt för liten och likviditeten för låg
  • ”alla” pratar om när Bitcoin står i $100.000, inte om
  • rallyt 2017 drevs på av girighet, nästa rally kommer att vara drivet av rädsla för vad som händer med vårt penningsystem när det skapas enorma mängder nya pengar och centralbankerna äger ”nästan allt”

Många grafer

Ovanligt lugn månad när man tittar på priset, den dagliga volatiliteten är mycket under medel (mätt som standardavvikelsen) och inget prisdropp på 10% denna månad heller. 2016 är det året som hittills haft minst dagar med 10% dropp, fyra stycken men nu när halva 2020 har gått så har vi bara haft en, dock väldigt kraftig.

Andelen Bitcoin som inte rört sig på ett år fortsätter att stiga, från 60,0% förra månaden till idag 61,6%. Många som tålmodigt väntar på en uppgång.

Antalet adresser med Bitcoin växer med ca 10% i årstakt och adresserna med mer än 1 BTC fortsätter att växa med i snitt 237 st/dag och andelen Bitcoin i dessa ligger stabilt kring 95%.

Det var mycket snack om att hash raten skulle gå ner när block-belöningen halverades i maj men så har det inte blivit, det enda som hänt är att ökningstakten inte stiger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar