torsdag 26 mars 2020

35% av optionsaffärerna blev vinst 2019

Nu blir det lite uppföljning och reflektioner kring mina optionsaffärer 2019.
  • 35% av optionerna blev vinster, snittvinsten var +235%, snittförlusten var -49% och totalt blev det +33%
  • Jag handlade med totalt 37 olika optioner i 107 olika trades, d.v.s i snitt köpte jag först ett kontrakt och sedan ytterligare ett innan jag sålde
  • Optionerna går att dela in i fyra grupper: Lägre amerikanska räntor, lägre Libor, högre ränta på företagsobligationer och diverse (aktier, råvaror m.m)
  • Bara gruppen Lägre amerikanska räntor gick med vinst med 4 optioner som gick med stor vinst (420%), 3 med liten vinst och 4 förluster
  • Ingen större skillnad i investerat belopp i optionerna med vinst mot förlusterna
33% avkastning får man ju vara mer än nöjd med men en vinstprocent på 35% känns ju som om det finns förbättringspotential i. 

Om vi tar det som fungerat bra först: stäng förlusterna kvickt och låt vinnarna löpa vidare.

Kring förlusterna finns det mycket att fundera kring, 90% affärerna gav liten vinst eller förlust.

Jag tror att den viktigaste orsaken till att jag fick många förluster var min marknadssyn under hela 2019 var samma:
  1. Lägre amerikanska räntor
  2. Lägre Libor-ränta
  3. Guld och silver skulle gå upp
  4. Räntan på företagsobligationer skulle öka
  5. Aktier övervärderade
  6. Priset på råvaror skulle sjunka
De tre första hade jag rätt på men lyckades bara tjäna pengar på den första. 

För Libor dröjde det till september innan jag gjorde min första affär. Jag skaffade kontot på InterActive Brookers i slutet av 2018 och hade rätt lite erfarenhet av att handla med optioner och ingen alls på att handla med optioner på ränteterminer så det tog rätt lång tid innan jag kände mej redo att prova. Och då blev timingen fel, aktier gick upp, räntor ner och Libor kunde inte bestämma sig. Alla optionerna hade långa löptider, minst till juni 2020 och hade jag behållit dom så hade det blivit riktigt bra men det kunde man ju inte veta. 

Optionerna i guld och silver var små positioner, köpte dem utan större eftertanke men sålde ganska kvickt då jag insåg att jag redan hade stora exponering mot guldpriset genom aktier. 

Vid varje tecken på oro i marknaden köpte jag optioner i 4-6 men det vände varje gång och jag sålde förhållandevis snabbt, nästan alltid med förlust.

Min marknadssyn tycker jag bygger på en förhållandevis stor och djup förståelse av finansmarknaderna, har nog investerat ett par tusen timmar de senaste åren i att förstå dem med slutsatsen: de är otroligt komplexa, extremt mycket skulder, byggt för ständig uppgång, övervärderat och trasigt (t.ex. negativ ränta) och att förr eller senare kommer det att vänd neråt med kraft.

Även om jag under 2019 gjorde flera försök att ändra min marknadssyn på 4-6 ovan så var övertygelsen riktigt låg och när jag gjorde några investeringar så valde jag aktier istället för optioner, då jag ”hoppades” att uppgången skulle vara långvarig och då är aktier bättre.  

Min marknadssyn vid ingången till 2020 var samma som 2019 och hittills har jag ju haft rätt och det syns i resultatet, saknar detaljerna (uppdaterad: nu har jag 73% vinstaffärer) men är upp 150% på optionerna idag. Taktiken var samma som 2019, vid minsta tecken på att det skulle vända så investerade jag vilket gjorde att jag kom in på låga optionspriser.

Nu har jag sålt allt som har med räntor att göra, jag har svårt att se igenom påverkan av de enorma stimulansåtgärderna från stater och centralbanker. I stället så har jag köpt för uppgång i guld och uran (växlingen från aktier), en liten post i att aktier ska gå ner mer (Facebook) och en lite större post i att dollarn ska bli dyrare men 60% är kontanter är för tillfället.

Nu är vi ju i början av nergången och jag tror att det som jag beskrev som ”worst case scenario” för någon vecka sedan är det mest sannolika så jag har gått om tid att fundera kring hur det ser ut på ”andra sidan”, återkommer kring detta.

I princip så är jag nöjd med mitt agerande 2019 men har tre punkter som jag ska fundera kring:
  • Bli mer aggressiv när jag har övertygelsen och ser att det går på rätt håll. Här är dock inte optioner bra, de blir dyra kvickt när det börjar röra på sig men skulle nog kunna få upp vinsten en del i alla fall
  • Sätta upp min marknadssyn för flera tidshorisonter, inte bara den långa utan även en för t.ex. 1-3 månader. Känns riktigt svårt att göra, jag har idag ingen aning om på vad jag skulle grunda det på
  • Bli mer systematisk, idag sker allt på känsla. Två dagars nergång och jag säljer, eller en veckas uppgång och då köper jag. Jag har provat att sätta upp regelverk men det funkar inte, jag har fått bättre resultat med ”magkänsla”. Så fort jag börjar med systematik så kan man ju testa reglerna på historisk data och det är i princip omöjligt att hitta enkla regler (t.ex. kursen går igenom x dagars medelvärde) som fungerar över en längre tid. Samtidigt som många säger att man måste ha regler för en dag så tar magkänslan slut ..
En sak som jag ska göra direkt är att bli bättre på att följa upp affärerna, få saker är ju roligare än ett rejält excel-ark och kanske kommer det att hjälpa mej att få upp vinst-% lite grann.

Jag tycker det är bra och spännande att handla med optioner! Passar utmärkt när det är stökigt på marknaden då förlusten är begränsad till det man betalt för optionen (går ju att sälja optioner som man inte har också men då måste man vara riktigt försiktig) och på InterActive Brookers kan man handla med allt: räntor, aktier, råvaror och valutor; vanlig handel, fonder/ETF (nästan alla) terminer och optioner; på i princip alla världens handelsplatser.

Just nu testar jag med optioner på valuta-terminer, har aldrig handlat med valuta innan men har hög övertygelse om att dollarn kommer att stärkas. Mycket av det vi ser idag beror på att det är brist på dollar vilket ställer till det när det finns ca $40.000.000.000.000 i skulder i dollar utanför USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar