torsdag 5 december 2019

Bitcoin - månadsuppföljning

Innehåller
  • Stock to flow-modellen
  • Bitcoin och guld
  • Internet of things och cryptovalutor
  • Bitcoin-systemets utveckling
  • Månadens utveckling av Bitcoin-nätverket och prisuppföljning

Stock to flow-modellen

Det är tur vi har PlanBs ”Stock to flow" -modell! Annars hade jag nog snart börjat tappa tålamodet med 6 månaders nergång från toppen kring midsommar. Om vi zoomar ut så har faktiskt Bitcoinpriset varit ner 18 av de senaste 24 månaderna.

Modellpriset är idag $8.188 (365 dagars), något högre än dagspriset på $7.300. ”Prisavvikelse * tid” ska vara under modellpriset lika mycket som över för att cointegreringen av ”stock-to-flow” och priset ska vara intakt och under senaste halvåret har vi legat över en del så det är väl dags att ligga under ett tag.

PlanB får rätt mycket frågor och ifrågasättande av modellen som han och två andra matematiker tålmodigt svarar på. I princip kokar de ner i två kategorier:
  • När vet vi om modellen slutat fungera?
  • Modellen är för enkel, den tar inte hänsyn till tillväxten i antalet användare, utbudet av Bitcoin osv och intervallet priset kan röra sig i för sort för att vara användbart
På den första frågan finns det inte något exakt svar men enligt PlanB kommer han själv att sluta tror på modellen om priset inte någon gång varit uppe på $50.000 innan slutet av 2022. Däremot om priset är $50.000 men varit uppe på $200.000 och vänt vid den tidpunkten så lever modellen. Med andra ord så kan vi hoppas i tre år till.

Jag skulle gissa att de som ifrågasätter modellen har en sak gemensamt, de kan inte tillräckligt med matematik. De förstår inte att modellen bygger på 3.500 datapunkter (10 års dagspris) och är just det, en matematisk modell, den har inget specifikt med Bitcoin att göra utan skulle kunna vara vad som helst. Att intervallen kring modellpriset är stort beror på att modellen är logaritmisk (10-100-1000 som y-axel i graferna) vilket är varför vi alla har ett stort hopp om att modellen fortsätter att vara korrekt. Det finns inga andra modeller i investeringsvärlden som har en logaritmisk funktion (Model price (USD) = exp(-1,84) * S2F ^ 3,36) med en korrelation på 94,7%.

Det dyker upp en hel del varianter av modellen med andra eller fler parametrar men de andra två ”hang around”-matematikerna testar dem tålmodigt och förkastar dem. 

Nedan ett annat sätt att visa på avvikelsen mellan verkligt pris och modellpriset av Michael Goldstein. I princip så han tagit ”trappstegen” som modellfunktionen ger och ritat den som ett rakt streck på 0-linjen och sedan plottat avvikelsen (2 veckors medelvärde) på tidsaxeln. Eftersom värdena är logaritmiska så får en diff på $100 för 4 år sedan samma värde som en diff på $1.000 idag.

Utöver att man knappt ser dagens avvikelse så verkar det som om avvikelserna blir mindre över tid även om vi upplever stor volatilitet i priset.

Bitcoin och guld

Digitaliks hemsida är en guldgruva!

Mitt på sidan i vänsterkanten finns en knapp med den kryptiska beskrivningen Dormant coins och är en graf över hur länge sedan det är sedan en Bitcoin rört sig (eller rättare sagt ”unspent outputs” (UTXO), mer om det någon annan gång). Idag finns det 1,024 miljoner Bitcoin som inte rört sig på 10 år och ”alla” utgår från att det är Satoshis Bitcoin.

Men det som jag tycker är riktigt intressant är att det finns 10,5 miljoner Bitcoin som inte rört sig på ett år, dvs. mer än 55% av alla Bitcoin kan betraktas som ”sparpengar”, dvs de som äger dem har stoppat undan dem och tror på högre priser framöver. Ungefär som man gjorde för 5.000 år sedan när man hoppades på att guldklimpar skulle bli ”nästa grej” och ersätta ”de fina snäckorna” som pengar.

Det är ganska exakt ett år sedan priset på Bitcoin bottnade på $3.200 så ägarna till de 10,5 miljoner Bitcoin har valt att inte sälja trots högre pris. 

Internet of Things och crypto

Sakta men säkert börjar jag förstå hur stort det kan komma att bli att sälja sin IoT-data (Internet of things) och samspelet med cryptovalutor och det är Swash-pluginen som triggat igång tänkandet.

Varje dag är det någon som köper min anonyma surfdata och jag får betalt direkt i DATA-coin.

Idag är det ca en månad sedan jag installerade pluginen och gissningsvis så är vi väl ett par tusen som testar så pengarna har hittills varit små men mycket större än jag trodde, 40 DATA vilket är ca 8 kr. Priset på DATA coin är det enda av de coinen som jag följer som har ökat i pris de senaste månaderna så det kan ju vara så att coins med en praktisk användning har ett värde.

Pluginen hade inte fungerat utan en cryptovaluta:
  • utbetalningarna är i storleksordningen 10-öringar och det funkar inte om det ska göras med bankbetalningar
  • utvecklingen av appen är såklart open source och det är omöjligt att fördela intäkterna (de får en % av betalningarna) mellan utvecklare utan att starta ett företag om betalningen skulle ske i ”vanliga elektroniska pengar”.

Det är enkelt att styra och kontroller datan jag säljer och när jag dubbelkollar så ser jag att där inte finns någon personlig information: inga användarnamn, inga IP-adresser eller MAC-nummer osv. På Streamr market säljs min data tillsammans med alla andras data så det är omöjligt (?) att särskilja mina uppgifter från de andras. Dessutom så litar jag på att open source-koden kontrolleras av andra för att leta efter eventuella konstigheter, det sprider sig fort på internet om något ser skumt ut.

Så länge jag är trygg med att jag styr över anonymiteten kan jag tänka mej att sälja i princip all data jag genererar idag och i framtiden: information från bilen, cykeln, vart jag går, träningsdata, vad jag handlar, el- och vattenförbrukning, tv-tittandet, hur ofta jag öppnar kylskåpet osv. 

Viss information kan jag till och med tänka mej att koppla till viss nivå av personlig information (man, 55 år, 100 kg, bor i villa, kör Volvo osv) eller rent av all (personnummer, registreringsnummer på bilen) om jag inte tycker det spelar någon roll och intäkten är betydligt större. Förhoppningsvis kan jag styra allt via min nya ”digital twin”-identitet på en krypterad blockkedja genom några enkla inställningar.

Undra hur mycket intäkter det kan ge när miljarder människor är med och hundratusentals projekt, företag, universitet och offentliga verksamhet köper datan?

Och vad kan de som köper datan utveckla för revolutionerade tjänster? En grupp som direkt kommer att vara väldigt intresserade är investerare, t.ex. tänk att kunna se bränsleförbrukningen på alla världens bilar i realtid eller fastighetsutvecklaren som ser att det kommer fler och fler av en viss grupp människor till ett specifikt område. Och då är kanske detta exempel på ”kokböcker” 😊.

Bitcoin-systemets utveckling

Lucas Nuzzi har gjort en bra och intressant överblicksbild över vad som händer med och kring Bitcoin tillsammans med en kort beskrivning av varje huvudområde. 

Inte konstigt det är svårt att hålla sig uppdaterad, dessutom kryddat med Merkleized Abstract Syntax Trees (MAST), Taproot och Scriptless Scripts (såg dock inget om Zero knowledge proofs ..)

Utveckling av Bitcoin-nätverket

Antalet wallets fortsätter att växa med ca 40% i årstakt.

Hash raten är fortsatt hög trots det sjunkande priset på Bitcoinpriset.

Lärde mej i Lucas rapport ovan att de flesta av Lightning Networks kanaler är privata, d.v.s. de syns inte i någon statistik. Kanske därför där har varit ca 800 BTC i datan under senaste halvåret?

Terminerna på Bakkt har tagit riktig fart under månaden, över 5.000 BTC byte ägare en dag förra veckan.

Prisutvecklingen

Ytterligare en jobbig månad.

Bilden visar det som CoinMarketCap registrerar som daglig stängningskurs. Dagslägsta den 25 november var $6.617 men priset återhämtade sig något under dagen och stängde på $7.040.

Nettopositionen av long/shorts på de största cryptobörserna är ner från $300 miljoner till $200, inget bra tecken då korrelationen mellan pris och nettot är hög.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar