torsdag 26 september 2019

Aktier

Snart klara jag inte hålla mej längre! Jag har lovat mej själv att inte gå kort aktier igen men när man ser grafen nedan så ser gränsen 1670 ut att vara en riktigt bra nivå att gå kort.

Korrelationen mot tyska DAXS-indexet är rekordhöga 99% den senaste månaden, något lite lägre mot S&P500.

Tittar man på de 29 bolagen i OMX30 (Atlas Copco A & B är med indexet) och sortera dem på hur nära de är årshögsta så får man en intressant lista.

Nu kan jag förhållandevis lite om bolagen men där är inget på den övre halvan jag blir sugen på, t.ex.:
  • Telia, P/E 20 utan vinsttillväxt men jag antar att det som lockar är 5,4% direktavkastning
  • Skanska, är inte byggkonjunkturen på väg ner?
  • ABB, P/E 28,5, AstraZeneca  
I botten hittar vi bankerna och här är det de negativa räntorna som spökar, det enda bolaget ovan jag följer någotsånär är Handelsbanken och när vi ser högre räntor så kommer jag att köpa.

S&P500 är och nafsar på all time high från slutet av juli men trots ivriga försök från Trump att twittra om att handelsavtalet med Kina är nära så ”orkar” den inte upp över toppen.
Som jag skrev om i inlägget om hur aktiemarknaden fungerar om de tre viktigaste parametrarna och just nu är
  • likviditeten låg (mer om det i nästa inlägg)
  • volatiliteten lite högre än optimalt, VIX är på 16 (under 12 är bra, över 20 dåligt)
  • ingen trend
Men börjar man titta på individuella grupper av aktier så verkar det hända spännande saker. En uppdelning som används i USA är att dela upp bolagen i Value och Momentum. Value (stabila bolag som Exxon, P&G, Berkshire) har haft det tufft jämfört med Momentum (Microsoft, Netflix) men under senaste månaden så kan det ha vänt, Value är upp 4% mot Momentum vilket anses mycket och kan vara ett trendbrott. T.ex. är Netflix ner 30% på tre månader.

Våra två amerikanska aktier, NextEra Energi och Wal-Mart går som tåget, båda på all time high. Köper små poster några gånger per månad och positionen börjar närma sig 5% av portföljen.

Jag upplever att börsen är helt frikopplad från ekonomin och företagsvinster, för att inte prata om ”diskonterade fria kassaflöden”. Som en effekt av negativa räntor och väldigt mycket pengar i världen så verkar ”obligationsliknande” företag vara aktierna att äga för tillfället. Stabila vinster med OK utdelnings, som Telia, NextEra Energi eller Wal-Mart. Tills vi roterar nästa gång …

Jag skulle inte bli förvånad om vi kommer att få se högre amerikanska börser, oro i världen och för konjunkturen och förväntningar om högre dollar skulle kunna skapa stora kapitalströmmar till amerikanska börsen, oavsett hur bolagen går.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar