fredag 21 juli 2017

BitCoin, del 2

Tror detta är det svettigaste jag varit med inom investeringar!

Dagliga candel sticks från BitStamp

Samtidigt som jag i förra inlägget skrev att priset varit stabilt så hade BitCoin börjat gå ner. Från den 10 juli ner 25% till $1900 för att därifrån gå upp 40% till dagens $2800, helt galet!

I måndags började de första miners signalera att de aktiverat steg 1 i utvecklingen (SegWit). Signaleringen sker genom att en viss ”bit” av blocket sätts till ett visst värde så kan alla se att de aktiverat. Förutsättningen är att 80% av miners inför förändringen och avstämning sker 1 augusti. Redan igår var 80% uppnått dock kan miners ändra sig den närmsta veckan.

Steg 2 & 3 sker under perioden fram till november, det är då vi kommer att veta om det blir en ”hard fork” och två BitCoin.

Tänkte jag skulle börja sätta upp en liten lista med intressanta projekt.  Jag gör en enkel klassning för att få överblick och ska försöka att regelbundet uppdatera listan så vi får en känsla för vad som händer. Nedan det jag fann intressant från 1 juli till idag.

Det första jag ser på inläggen är att det är andra blockkedjor än BitCoin som används, främst Etherum och Ripple. Jag tror inte detta spelar någon roll för värdet av BitCoin, det kanske blir så att BitCoin blir enbart för betalningar och ”store of value” medan Etherum, Ripple m.fl. kommer att vara där det coola nya händer? Kanske dags att byta lite BitCoin till Etherum?


Länkar till intressanta projekt

Anpassning av regelverk etc

Förbättringar av befintliga lösningar

Utveckling/nya applikationer


Och början på en länksamling

Web


Podcast

YouTube


Twitter


Medium
  • Jimmy Song


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar