onsdag 11 juli 2018

MakeMyTrip

MakeMyTrip är Indiens största resebokningssite med 15 miljoner flygbokningar och 13 miljoner hotellbokningar under senaste året. Online-bokningar står fortfarande för en liten del av resebokningarna i Indien men online växer fort. Och på denna växande marknaden vill MakeMyTrip ta marknadsandelar.



Bolaget startades redan 2000 och då med fokus på indier boende utanför Indien som skulle resa hem. Denna delen av verksamheten finns fortfarande kvar och MakeMyTrip marknadsförs därför även i arabvärlden, Singapore, Malaysia, USA m.fl. men bokningar från Indien står för 93% av intäkterna.

Försäljningen sker via siterna makemytrip.com, goibibo.com and redbus.in varav de två sista köptes i början 2017. Som komplement till siterna finns ca 60 butiker runt om i Indien. Utöver resebokning erbjuder de biluthyrning, tågbiljetter, visumhjälp, reseförsäkringar m.m. Totalt erbjuds 40 000 hotell och 13 500 alternativa övernattningsmöjligheter, inrikes och utrikes flyg, lågpris och fullservice.

Bolagets verksamhet kan delas upp i tre delar
  • Marknadsföring för att skapa trafik till siterna och försäljning
  • Relationer till leverantörerna
  • Utveckling av siterna och mjukvara för att koppla upp sig mot leverantörernas system
Totalt arbetar det 3.400 i bolaget och huvudkontoret finns i Gurgaon, Indien men bolaget är registrerat på Mauritius. 2010 noterades aktien på Nasdaq i USA.

Några fakta om Indien
  • Världens 7:e största ekonomi med en BNP per capita på $2.000 (Kina $7.300)
  • Tillväxten i ekonomin är ca 8% per år (Kina 6%)
  • Medianåldern i Indien är 28 år. Demografiskt ser Indien väldigt bra ut med en bred bas av unga till skillnad från Kina som ”lider” av sin 1-barnspolitik
  • Idag knappt 1,3 miljarder invånare, 2050 beräknas Indien ha växt till 1,6 miljarder medan Kina är kvar på sina 1,3 miljarder men med en mycket äldre befolkning
  • 91% av indierna har en mobiltelefon (94% i Kina)
  • I stort sett alla indier har sedan något år Adahaar, deras motsvarighet till BankId. Utöver att det löst en hel del praktiska problem som att alla nu kan få bankkonto så har man skapat ett nationellt patientregister, något vi knappt klarat av på landstingsnivå i Sverige




Risker

Den mest uppenbara risken för resebranschen är konjunkturen, bra fart i ekonomin och resandet ökar och omvänt. En faktor som påverkar resandet förhållandevis mycket är oljepriset och värdet på rupien.

Förändringen i sättet att boka resor är också en risk, det kan ta längre tid än förväntat att få medel-Singh att börja boka på nätet istället för i resebyrån.

I takt med att fler bokar på nätet så kommer konkurrensen mellan siterna att växa, skulle gissa att Booking.com satsar hårt även här.

Ledning

VD för MakeMyTrip är grundaren Deep Kalra, 48 år och han äger idag 7,75% av bolaget. Ledningsgruppen består av 12 personer, alla män och med tonvikt på indiska namn. Ingen i ledningsgruppen äger några större mängder aktier.

Hittade ingen information om löner till ledningsgruppen men det ser ut som om optioner är en viktig del av kompensationen.

Ägare

I januari 2017 gjordes ett stort förvärv genom köpet av goibibo och redbus. Säljare var Naspers (genom dotterbolag) och betalningen skedde med 50 miljoner nya aktier i MakeMyTrip vilket gjort Naspers till största ägaren med 43% av aktierna. Naspers är ett Sydafrikanskt investmentbolag med fokus på IT-bolag, bl.a. äger de 32% av Tencent (som äger WeChat som alla kineser använder till allt). 

Näst största ägare är Ctrip 10,75% av rösterna följt av vd Kalra 7,75% och Wasatch Advisory 5,7%.

Finansiellt

MakeMyTrip är ett typiskt tillväxtbolag, växer kraftigt både organiskt och med hjälp av förvärv men med stora förluster. Omsättningen 2017 (brutet räkenskapsår som slutar mars 2018) var $675 miljoner dvs lite drygt 5 miljarder kronor. MakeMyTrip omsättning jämfört med Booking Holdings (som driver bl.a. Booking.com) är 5%.

Omsättningen ökade med över 50% mellan 2016 och 2017 bl.a. på grund av förvärvet av goibibo och redbus. Bruttovinsten (nettointäkten (det kunden betalar minus det som flygbolag/hotell får) för en såld resa minus interna kostnader för bokningen) ligger idag på 75%, dvs marginalkostnaden för en ny bokning är 25% och minskande.

MakeMyTrip rapportera kvartalsvis antalet bokningar och värdet av dessa.
Trenderna för både antal bokningar och intäkten för dessa är positiva även om antalet hotellbokningar har gått ner de senaste kvartalen. 




Marknadsföring är den största kostnadsposten, följt av övriga kostnader (IT-konsulter och call center) och personalkostnader.

Ställer man marknadsföringskostnaden mot intäkterna så har den ökat kraftigt över åren, från 9% 2013 till idag 67%.

Balansräkningen är okomplicerad, balansomslutningen är $1,8 miljarder där tillgångssidan består av mjukvara och goodwill till 65% och skuldsidan till 88% av eget kapital. Bolaget har inga lån.

Nettokassan är välfylld med $532 miljoner i slutet av Q1.

Det fria kassaflödet är såklart också negativt och summerar upp till $275 miljoner de senaste fem åren.

Finansieringen av verksamheteten sker genom att sälja nya aktier och antalet aktier idag är 100 miljoner.

Värdering

MakeMyTrips börsvärde är idag ca $3,3 miljarder (Booking Holding $100 miljarder). 

Traditionell värdering som P/E och P/B fungerar ju inte på tillväxtbolag.

Price to Sales är idag 4,9 vilket ställt i relation till andra tillväxtbolag som Booking (P/S 7,6), Netflix (14!), Tesla (4,2) och Amazon (4,3) känns helt OK.

Sammanfattning

Hur mycket måste bolaget växa med nuvarande förutsättningar för att leva upp till dagens värdering? 

Tabellen nedan är ett försök att beräkna nuvärdet av framtida kassaflöden för att nå dagens värdering på $3,5 miljarder, med följande antaganden:
  • antalet transaktioner ökar mycket och intäkten per transaktion ökar lite
  • bruttovinsten förbättras något (skalfördelar)
  • marknadsföringskostnaden ligger kvar på samma nivå som idag
  • kassaflödet motsvara vinsten
  • ränta 7%
25% tillväxt per år ger vinst redan nästa år och P/E-talet för 2020 med dagens kurs blir låga 10.

Så allt kokar ner till om man tror att de kan omvandla nuvarande nivå av marknadsföring till 25% fler bokningar per år de närmsta åren. Svårt men inte omöjligt är min gissning.

Att aktien är noterad på Nasdaq och inte i Indien är både en fördel och nackdel. Fortsätter uppgången på Nasdaq kommer med stor sannolikhet MakeMyTrip att göra samma, och omvänt, så länge som bolaget  uppfyller förväntningarna. 

Ägarna och ledningen skriver att fler förvärv kan komma. Uppsidan är mer tillväxt men ökar risken vilket aktiemarknaden inte alltid uppskattar. 

Jag ser det som ett stort plus att Naspers är huvudägare. Vi har ägt Naspers i omgångar och jag har ett mycket gott intryck av dem. Deras ägande är långsiktigt och de har möjligheten att stötta finansiellt om det skulle behövas.

Jag tycker detta är intressant, känns om det finns uppsida i värderingen. Vi ligger kvar med vår position med en stop loss kring $30 och kan tänka mej att öka om aktien börjar visa tecken på att gå över $40.



1 kommentar:


  1. Very nice and Valauble Information. To Get more information about Visa, Please visit us on Tourist Visa Australia

    SvaraRadera